28. siječnja 2014.

Toma Akvinski - 28. 01.



Toma Akvinski (1225-1274) jedan je od najvećih teologa i filozofa u Katoličkoj crkvi. Njegova je filozofska i teološka misao i danas aktualna, jer se bavio temeljnim ljudskim pitanjima o smislu i svrsi svega što postoji, nastaje i nestaje, svega što jest i onoga što je u mogućnosti da bude. U svoje vrijeme Toma je bio sabiratelj misli svijeta, suglasitelj razuma i vjere, vrstan poznavatelj prošlosti, sadašnjosti i otvoren prema budućnosti.


 Sveti Toma je napisao mnoštvo filozofskih i teoloških djela, a najslavnije mu je bez sumnje djelo Teološka suma u tri dijela u kojoj je sustavno obradio svu teologiju. Djelo je prevedno na sve svjetske jezike te u teološkoj književnosti zauzima sve do danas jedinstven položaj. Sveti Toma je bio i mistik. Žarko je štovao Presveti Sakrament te o njemu ispjevao najljepše himne kao što su: "Hvali Sion Spasitelja", "Klanjam ti se smjerno, tajni Bože naš", "Usta moja uzdižite preslavnome tijelu glas"! Kad je jednom klečao pred raspelom, sam Spasitelj mu je progovorio: "Ti si o meni tako lijepo pisao, što želiš kao nagradu?" - Svetac je odgovorio: "Samo tebe, Gospodine!"


Ne iznenađuje što se upravo on, nakon svetog Augustina, najviše puta – čak šezdeset i jednom! – spominje u Katekizmu Katoličke crkve. Prozvan je također Doctor Angelicus (Anđeoski naučitelj), možda zbog svojih kreposti, napose uzvišene misli i čistoće života.

"Klanjam ti se smjerno, tajni Bože naš"

Klanjam ti se smjerno, tajni Bože naš,
što pod prilikama ti se sakrivaš,
srce ti se moje cijelo predaje,
jer dok promatra te, svijest mu prestaje.

Vid i opip, okus varaju se tu,
al za čvrstu vjeru dosta je što čuh;
vjerujem u svemu Kristu Bogu svom,
istine nad ovom nema istinom.

Samo Bog na križu bješe oku skrit,
ondje je i čovjek tajnom obavit;
vjerujem u oba, oba priznajem,
s razbojnikom isto skrušen vapijem.

Rana kao Toma ja ti ne vidim,
ipak Bogom svojim priznajem te s njim;
daj da vjera moja uvijek življe sja,
da se ufam u te, da te ljubim ja.

Uspomeno smrti Spasa premilog,
živi kruše što si život puka svog:
daj da sveđ od tebe i moj živi duh,
do kraj žića budi najslađi mi kruh.

Pelikane nježni, Spasitelju moj,
blatna me u krvi peri presvetoj:
i kap njena može svijet da spasi cijel,
da bez ljage bude posve čist i bijel.

Isuse, kog sad mi krije veo taj,
žarku želju molim ti mi uslišaj:
daj da otkrito ti lice ugledam
i u slavi tvojoj blažen uživam. 


MOLITVA SVETOGA TOME preuzeto s   http://www.bitno.net/vjera/

O Bože svemogući, sveznajući, koji si bez početka i kraja, koji si darivatelj i uzdržavatelj krepost: udostoj se učvrstiti me na čvrstom temelju vjere i štititi neprobojnim štitom nade, i uresiti me svadbenom odjećom ljubavi. 

Daj mi da pravednošću tebi budem podložan, da se razboritošću čuvam đavolskih zasjeda, da se umjerenošću držim sredine, da jakošću strpljivo podnosim protivštine.
Daj da dobro kojega nemam ponizno tražim od onih koji ga imaju, da se istinito optužujem za zlo koje sam napravio; da smireno podnosim kaznu koju izdržavam; da ne zavidim dobru bližnjega, nego da uvijek zahvaljujem na tvojim dobrima…

Usadi u meni kreposti, Gospodine, da božanskoj službi budem odan, da u ljudskim službama budem brižljiv, a u tjelesnim potrebama nikome na teret.

Daj mi, Gospodine, gorljivu skrušenost, iskrenu ispovijed, savršenu zadovoljštinu.

Udostoj se dobrim životom iznutra me usmjeriti da činim što doliči i što mi koristi za zaslugu, a ostalim bližnjima za primjer.

Daj mi da nikada ne žudim za onim što je besmisleno i da odbijam ono što je neugodno,kako se ne bi dogodilo da prije vremena žudim za onim što tek treba početi, a da prije dovršetka napustim započeto.
Amen.

Nema komentara:

Objavi komentar